10 vigtige refleksioner en bestyrelse bør gøre INDEN en krise opstår

Refleksioner

Professionelle bestyrelser bør være ekstra beredt på kriser og krisehåndtering i fremtiden. Her er 10 vigtige refleksioner.

“COVID-19 har forårsaget et økonomisk chok tre gange større end finanskrisen i 2008 målt i BNP-fald på årsbasis,” lyder det fra økonomisk ekspert Nariman Behravesh til World Economic Forum.

Aktuelt har vi krig i Europa og flere eksperter forudser en fremtid med endnu flere kriser. Det kan være alt fra cyberangreb, nye pandemier til terrortrusler og politisk ustabilitet og meget mere.

Faktum er – og det har vi nok alle lært af Covid-19 – at vi skal være omstillingsparate på rekordtid, fordi verdensmarkedet kan ændre sig fra den ene dag til den anden. Måske er vi ved at falde tilbage i gamle mønstre, men så må vi huske at spørge os selv, hvad vi har lært, og hvordan vi kan bruge erfaringerne.

10 vigtige refleksioner du bør tage med til bestyrelsesbordet

Ifølge bestyrelsesekspert og stifter af Board Institute Jackie Phillip skal bestyrelserne i fremtiden være ekstra beredt på kriser og krisehåndtering. En professionel bestyrelse kan afbøde potentielle kriser og styre målrettet igennem dem, der opstår.

Men hvordan skaber en bestyrelse en robust strategi i en verden, hvor uvisheden er høj? Jackie Phillip deler her 10 vigtigt refleksioner, som han mener alle bestyrelser bør gøre sig for at forberede sig på næste gang.

1. Hvad gik galt under COVID-19?

Hvad skete der og hvorfor? Covid-19 har været en vigtig læring for alle.

2. Er de rigtige mennesker med i processen?

For at opnå succes bør I have de rette organisatoriske roller, synspunkter og personlige erfaringer og kompetencer. Derfor bør I overveje om det er de rette, som besidder posterne rundt om bestyrelsesbordet lige nu.

3. Giver I plads til en åben diskussion?

Sørg for at fremme en åben dialog og gør plads til spørgsmål, så alle tør dele deres indsigter. De kan være (livs)vigtige.

4. Er organisationen gearet?

Har jeres organisation det, der skal til for at opfylde kundernes value bucket hver dag? Og kan I også det fremover?

5. Hvad er planen for intern kommunikation?

Vær bevidst om, hvilke budskaber ledelsen ønsker at dele med medarbejderne. Sørg for at kommunikere tydeligt, konsekvent og roligt.

6. Har I kritiseret jeres egne planer?

Det lyder måske lidt skørt, men tving jer selv til at være Rasmus Modsat og kritisere jeres egne planer. Sørg for at udfordre ledelsesforslag og vær kritisk. Hvis alle er enige og ikke udfordrer en beslutning, hvordan kan I så være sikker på, den er rigtig?

7. Hvordan vil I opretholde en positiv kommunikation med medier, offentlighed og community?

Mange virksomheder i vækst gør den fejl, at de ’glemmer’ at forholde sig til kundernes og omverdenens holdninger, indvendinger og forbehold. Men sandheden er at vi alle står til ansvar for det, vi gør. De værdier, vi praktiserer. De virksomheder, som glemmer nødvendigheden af ærlighed, ydmyghed og handlekraft, kan opleve et dramatisk styrt. Husk også at bestyrelsen udadtil altid skal stå frem med en fælles holdning.

8. Husk at spørge jævnligt: Har vi fokus på horisonten?

Mange gange er vi optaget af aktuelle spørgsmål, men sørg for at kigge frem og forhold jer til det.

9. Spørg jer selv: Hvad er det værste krisescenarie?

Kig på nogle reelle krisescenarier og arbejd med, hvordan man kan udvikle robuste strategier mod dem.

10. Hvem er Djævlens Advokat?

Sørg for at I har inviteres ’Djævlens Advokat’ med rundt om bestyrelsesbordet og få et reality check.

Bestyrelsen bør have fokus på at udarbejde et strategisk afsæt for at imødegå den øgede uforudsigelighed i verden. Strategien er ikke statisk, men pludselig et forhold, vi skal arbejde meget mere med, end vi normalt er vant til.

Højesteretsadvokat, investor og ekspert i bestyrelsesarbejde Jackie Phillip står bag Board Institutes. Vil du gerne rustes endnu bedste til din rolle som professionelt bestyrelsesmedlem – så læs mere om Board Institutes bestyrelsesuddannelse her

 

Bestyrelsens
#1 White Paper

Få den ultimative vidensrapport og tilmeld dig nyhedsbrevet, som er et must have for ethvert bestyrelsesmedlem og virksomhedsejer!